Co warto wiedzieć o sprzedaży na Allegro?

W Polsce działa stosunkowo dużo platform przeznaczonych do sprzedaży internetowej. Spośród nich znaczącą rolę odgrywa jedynie kilka, natomiast od wielu lat na pozycji lidera pozostaje portal Allegro.pl i to właśnie tam odbywa się zasadnicza część internetowej sprzedaży.

Dlaczego większość osób wybiera Allegro?

Sprzedaż w sieci można prowadzić na dwa główne sposoby: poprzez własny sklep internetowy oraz poprzez duże platformy sprzedażowe. Sposób pierwszy, czyli własny sklep internetowy wydaje się być najlepszą drogą, jednak nie wszyscy mogą niż podążać, zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy. Aby mieć własny sklep internetowy trzeba zainwestować w niego niemałe środki a jeszcze większe pieniądze trzeba będzie zaangażować w skuteczne pozycjonowanie sklepu.

W sieci działa bardzo dużo dobrych sklepów jednak nie mają one klientów. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim Polacy stosunkowo niechętnie robią zakupy w małych sklepach internetowych. Zniechęca ich do tego konieczność logowania oraz obawy o bezpieczeństwo transakcji. Poza tym w wielu branżach jest tak duże nasycenie rynku, że naprawdę trudno jest się wypozycjonować. Wreszcie wielu debiutujących przedsiębiorców nie decyduje się na własny sklep, bo w początkowym etapie działania firmy mają zbyt wąski asortyment. To właśnie takie osoby swoją przygodę z handlem internetowym zaczynają na Allegro. Klienci idą właśnie tam, bo jest stosunkowo mała bariera wejścia. W zasadzie wystarczy się zarejestrować, jako firma i już można sprzedawać. Do tego portalu przyciąga przede wszystkim ogromny rynek zbytu. Trzeba sobie jednocześnie zdawać sprawę, że konkurencja jest równie duża. Obecnie na Allegro działa przeszło 120 000 firm sprzedających komputery, akcesoria do domu, odzież czy kosmetyki. Oprócz nich sprzedaż w niektórych kategoriach prowadzi sam portal Allegro.

Jak działać na Allegro by mieć dużą sprzedaż?

To pytanie spędza sen z powiek wielu obecnym tam przedsiębiorcom. Choć rynek zbytu jest ogromny to często dzieje się tak, że przedsiębiorca ma wystawionych kilkaset ofert, liczba odwiedzin jest niska i sprzedaż również. Ze względu na olbrzymią konkurencje tutaj wygrywa się przede wszystkim ceną. Bardzo trudno jest tu sprzedać przedmioty drogie jak chociażby unikalne produkty wystawiane w dziale rękodzieło czy ekskluzywne akcesoria do domu.
Warto zdać sobie sprawę z tego, że w tym typie handlu sprzedaje przede wszystkim zdjęcie produktu. Allegro pod tym względem coraz wyżej ustawia poprzeczkę swoim sprzedawcom. Dziś już wszystkie miniaturki muszą być na białym tle, nie można tam dowolnie umieszczać napisów. Przygotowanie zdjęć w wymaganym formacie zajmuje sporo czasu. W wielu sytuacjach warto zastanowić się czy nie lepiej będzie zlecić wykonanie zdjęć profesjonalnej agencji. Jest to szczególnie wskazane, gdy ktoś handluje ubraniami wtedy można zamówić na przykład zdjęcia na manekinie typu duch.

Kolejnym ważnym elementem oferty jest jej opis. Powinien być wyczerpujący i szczegółowy zwłaszcza, gdy chodzi o parametry urządzeń elektronicznych. Zawsze należy starać się rzetelnie przestawić opis przedmiotu. Oczywiści warto stosować język korzyści, by klient wiedział, jakie potrzeby może zaspokoić poprzez posiadanie danego produktu na przykład z działu akcesoria do domu.

Cena produktu nie może znacząco odbiegać od cen konkurentów, bo można to tutaj bardzo szybko sprawdzić. Nie oznacza to, jednak, że mając nieco droższy produkt w ogóle nie mamy szansy go sprzedać. Na decyzje zakupowe wpływają, bowiem nie tylko takie czynniki jak cena, ale także sposób i czas dostawy czy opinie o sprzedawcy. Jednocześnie warto zdawać sobie sprawę, ze Allegro nie jest dobrym miejscem do sprzedaży produktów o niskiej wartości. Bardzo trudno jest tu, więc sprzedać pasmanterię, małe artykuły biurowe czy podstawowe kosmetyki. Przyczynia się do tego po części fakt, że obecnie nie ma operatora, który byłby zainteresowany niedrogim dostarczaniem małych przedmiotów. Dawniej robiło się to pocztą polską, jednak jej obecna polityka zmierza do tego, aby nie opłacało się takich drobnych przedmiotów wysyłać, bo dostawa zwykle bywa dużo droższa niż sam przedmiot.

Wizerunek sprzedawcy i jego bezpośredni wpływ na sprzedaż

Na Allegro sposób działania sprzedawcy bardzo wyraźnie przekłada się na sprzedaż. Dzieje się tak, dlatego, iż bardzo dużo zależy od tego, jak dana oferta będzie się wyświetlać w wyszukiwarce. Wpływają na to oceny kupujących, czas wysyłki, cena wysyłek, polityka zwrotów oraz możliwości kontaktu ze sprzedawcą. Obecnie Allegro sprawdza czy sprzedawca dodaje numery przesyłek, jak szybko je wysyła i czy nie zawyża cen przesyłek. Jak widać dobre traktowanie klientów zwyczajnie się opłaca, bo wtedy więcej osób ma szansę zobaczyć daną ofertę.

O czym jeszcze warto pamiętać handlując na Allegro?

Każdy sprzedawca powinien zdawać sobie sprawę tego, że Allegro nie jest portalem tanim. Teoretycznie płaci się tu tylko prowizję w wypadku sprzedaży. W praktyce trzeba wykupywać wyróżnienia i promowania, bo inaczej oferta w ogóle nie jest odwiedzana. Tak dzieje się na przykład w dziale akcesoria do domu. Trzeba uważać także na opłaty utrzymaniowe oraz liczyć się z utratą części pieniędzy w wypadku zwrotów prowizji, których klienci nie chcą potwierdzić. Allegro nie jest portalem tanim także ze względu na bardzo dużą liczbę czasu, jakiego wymaga obsługa ofert.