Jak troszczyć się o swój samochód?
Być może najlepszą radą jest, aby nigdy nie ignorować żadnego symptomu, ponieważ uszkodzona część nigdy nie naprawia się sama w samochodzie. Pamiętajmy, że dziwne odgłosy często ujawniają problem w silniku lub innych częściach mechanicznych naszego samochodu. W przypadku hamulców, jeśli ociera się metal o metal, można pożegnać się z tarczami, a życie silnika jest zagrożone paskiem rozrządu. Należy również zwrócić uwagę na kolor dymu z rury wydechowej.
Należy możliwie najlepiej chronić farbę przed działaniem czynników zewnętrznych, na jakie wystawione są samochody. Promienie słońca, pozostałości owadów, ptasie odchody. Wszystko to składa się na częstą konieczność malowania. Aby tego uniknąć, należy nałożyć warstwę wosku, aby uzyskać lepszą ochronę. Najlepiej zrobić to kilka razy w roku, ponieważ warstwa wosku zapobiega przenikaniu wilgoci. Pamiętajmy, że farba w złym stanie zmniejsza wartość samochodu, gdy spróbujemy sprzedać go na rynku wtórnym. Należy sprawdzić też przód samochodu pod kątem uszkodzeń lakieru na masce lub płetwie. W celu ochrony obszaru przed tymi lekkimi uderzeniami można zastosować specjalną ochronną powłokę malarską.
Przez wnętrzności samochodowe nie rozumiemy silnika, ale głębsze części i przestrzeń. Ochrona antykorozyjna, w którą zaopatrzone są nowoczesne samochody, jest zazwyczaj wystarczająca, ale jeśli jest to pojazd z kilkoma latami na karku, wskazane jest zadbanie o wnętrze silnika za pomocą wosku lub smaru ochronnego. Niektórzy specjaliści używają specjalnego endoskopu do obserwacji ubytków w samochodzie.
Warto także przeglądać uszczelki gumowe. Tworzywa sztuczne z powodu wpływu środowiska i przez użycie niewłaściwego detergentu mogą ulec szybkiemu uszkodzeniu. Bądźmy ostrożni, jeśli używamy produktów o silnych właściwościach ściernych, ponieważ mogą one uszkodzić części gumowe lub plastikowe. Istnieje wiele czynników zewnętrznych, które mogą spowodować uszkodzenia uszczelek. Jeśli tak się stanie, nasz samochód nie tylko będzie się gorzej prezentował, ale także bardziej ucierpi z powodu załamania pogody (woda może nawet przedostać się do środka podczas ulewnego deszczu).
Nagromadzenie rdzy i różnych plam na karoserii i w środku jest ogniskiem korozji, dlatego ważne jest, aby szybko usunąć różne plamy. Warto udać się w tym celu do myjni samochodowych, gdzie oferuje się mycie wstępne pistoletem wysokociśnieniowym do usuwania zanieczyszczeń z trudnych miejsc (narożniki, płetwy itp.). Usuwa się tutaj również nagromadzone liście w wlotach powietrza.
Należy także monitorować poziom oleju. Gdy zapali się wskaźnik poziomu oleju, nie można opóźnić nawet o minutę uzupełniania paliwa. Jest ono wtedy znacznie poniżej poziomu minimalnego (nie sprawdzajmy, jak daleko samochód może jechać bez oleju). Brak środka smarującego może spowodować poważne uszkodzenie silnika; zaleca się sprawdzanie poziomu przynajmniej raz w miesiącu.
Należy zwrócić uwagę na okresy wymiany paska wskazane przez producenta w przypadku wygaśnięcia gwarancji: jest to jedna z najdroższych awarii do naprawy. Jeśli rozerwie się wcześnie, prawdopodobnie nie dostaniemy żadnej rekompensaty. W każdym razie przestrzegajmy ustalonych wcześniej terminów. Nie należy także skąpić na częściach zamiennych. Brudne filtry lub porowate pasy mogą zwiększyć zużycie paliwa lub uszkodzić silnik.
Zwróćmy także uwagę na ciśnienie w oponach, jak i również na to, aby dostosować je do pory roku. Nie jest łatwo wykryć oponę w złym stanie technicznym podczas jazdy. Nawet doświadczony kierowca może zauważyć, że opona straciła bieżnik, gdy jest za późno. Jeśli ciśnienie jest niskie, opona nagrzeje się na odcinkach autostrad, a deformacje na ścianach bocznych lub bieżniku mogą stanowić ogromne zagrożenie. Zaleca się sprawdzanie stanu opon regularnie i zawsze przed wyjazdem w podróż; w takim przypadku zaleca się również dostosowanie ich do ładunku w przedziale bagażowym.
Teoretycznie, klimatyzacja jest wodoszczelnym obwodem. Jednak rzeczywistość pokazuje, że 10% czynnika chłodniczego odparowuje każdego roku. Niektóre elementy obwodu są wymieniane po kilku latach (w zależności od zastosowania). Należy o tym pamiętać, zanim rozważy się zmianę gazu klimatyzacyjnego.
Liczą się także odcinki i sposób jazdy. Uważajmy na uderzenia w krawężniki. Eksperci mówią o "pamięci opon". Jeśli nie zadbamy o właściwe opony lub ciśnienie, spowoduje to nieznaczne uszkodzenie struktury koła. Wcześniej czy później opony stają się wadliwe. W tym momencie najlepszą radą jest bycie bardzo ostrożnym podczas parkowania. Podczas ruszania poczekajmy, aż silnik się rozgrzeje. Spróbujmy dokonać płynnej zmiany biegów i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Zapomnijmy także o nagłych manewrach podczas jazdy. Ten, kto przyzwyczai się do niewłaściwego stylu jazdy, często będzie musiał wymieniać hamulce i skrzynię biegów. Ciągłe przyspieszanie w czasie jazdy powoduje nadmierne zużycie oraz przyspiesza koniec żywotności części ścieralnych. Ponadto, wiadomo, że dzięki wydajnej jeździe oszczędzamy paliwo.