Na czym polega handel zagraniczny?

Handel zagraniczny polega na wymianie towarów i usług pomiędzy dwoma lub więcej krajami. To inaczej zakup lub sprzedaż towarów i usług, która ma miejsce poza granicami geograficznymi kraju (za granicą). Oznacza to, że produkty są sprzedawane tam, gdzie zainteresowane strony znajdują się w różnych krajach lub regionach. Handel zagraniczny podlega zasadniczo różnym przepisom, zarówno w zakresie kontroli produktów (zdrowie, bezpieczeństwo itp.), procedur (procedury biurokratyczne, rejestracje itp.), jak i podatków (podatki, taryfy itp.).

Głównym celem handlu zagranicznego jest zaspokojenie popytu konsumentów poprzez wykorzystanie przewag komparatywnych każdego kraju. Koncepcja, która obejmuje handel zagraniczny wszystkich krajów, to handel międzynarodowy. Należy wspomnieć, że rozwój handlu zagranicznego odbywa się dzięki istnieniu liberalizacji handlu, a także eliminacji zakazów i przeszkód granicznych. Jednocześnie polityka celna i towarowa oraz polityka podatkowa w zakresie handlu zagranicznego musi być racjonalna i rozważna. Powinna ona zachęcać do konkurencji towarów lub usług za granicą i umożliwiać otrzymywanie różnych walut w danym kraju. Wszystko po to, by móc importować towary lub usługi bez jakiejkolwiek polityki protekcjonistycznej.

Handel zagraniczny ma następujące podstawowe cechy charakterystyczne. Z definicji jest to handel poza granicami kraju. Kraj może prowadzić wymianę handlową z jednym lub większą liczbą krajów. Kraje prowadzące handel mają otwarte gospodarki lub przynajmniej mają umowy o handlu zagranicznym z danym krajem. Zwykle podlega on specjalnym przepisom. Kraje zainteresowane wymianą towarów i usług z innymi krajami często podpisują umowy handlowe lub konwencje mające na celu ułatwienie procesów wymiany. Wejście lub wyjście produktów wygeneruje przepływ walut obcych. W przypadku, gdy kraje handlowe mają różne waluty, wartość waluty w stosunku do waluty lokalnej jest odzwierciedlona w kursie wymiany. Wahania kursów walutowych mogą mieć wpływ na przepływy handlu zagranicznego pomiędzy krajami, które mają różne waluty. Zazwyczaj istnieje organ publiczny odpowiedzialny za kontrolowanie wprowadzania i wyprowadzania towarów z kraju. Agencja ta jest odpowiedzialna za kontrolę przepływu towarów przez granicę i z powrotem oraz stosowanie podatków (opłat lub danin) określonych przez prawo.

Jedną z największych zalet handlu zagranicznego jest możliwość dostępu ludzi i firm do bardziej zróżnicowanych i tańszych towarów i usług. Handel zagraniczny sprzyja konkurencji między różnymi krajami o różnej dostępności zasobów. Pozwala to ludziom na dostęp do towarów, które nie są produkowane lokalnie lub tych samych lokalnych towarów, ale po obniżonej cenie. Handel zagraniczny może również uzupełniać produkcję krajową, gdy jest ona niewystarczająca do zaspokojenia lokalnego popytu. Ponadto, handel zagraniczny zwiększa wydajność, ponieważ pozwala krajom na wykorzystanie ich przewagi komparatywnej, zarówno w zakresie zasobów, jak i technologii lub lokalizacji.

Handel zagraniczny może być szkodliwy dla mniej wydajnych lokalnych przedsiębiorstw. Rzeczywiście, zwiększona konkurencja ze strony przedsiębiorstw z innych krajów może wywrzeć presję na wycofanie się lokalnych przedsiębiorstw, które nie są w stanie dostosować się i przyciągnąć preferencji klientów. Nie jest to jednak szkodliwe dla konsumentów ani dla całego społeczeństwa. W rzeczywistości jest to celem wolnego rynku, promowanie konkurencji, tak aby tylko najbardziej efektywni mogli pozostać i najlepiej zaspokoić popyt konsumentów (z niższymi cenami i wyższą jakością).

Istnieje kilka modeli handlu zagranicznego. W ekonomii istnieje kilka modeli, które próbują wyjaśnić logikę przepływów w handlu zagranicznym w danym okresie czasu. Jakie są czynniki decydujące i jak ich zmienność wpływa na przepływy handlowe. Zgodnie z najbardziej rozpowszechnionym modelem towary będą produkowane i eksportowane z krajów o niższych bezwzględnych kosztach produkcji. Tak więc, na przykład, jeżeli kraj A ma niższy koszt produkcji obuwia niż reszta (B, C,...Z), albo dlatego, że jego środki produkcji są tańsze, albo jest w stanie użyć mniej środków produkcji, obuwie będzie produkowane w kraju A i wywożone do pozostałych krajów. Zgodnie z innym modelem jest istotne dla określenia tego, co będzie produkowane i sprzedawane w danym kraju, nie są koszty bezwzględne, ale koszty względne. W ten sposób, nawet jeśli dany kraj ma absolutną niekorzyść kosztową w stosunku do wszystkich innych, będzie mógł również skorzystać ze sprzedaży w ramach handlu zagranicznego, skupiając swoją produkcję na towarach, w których jest stosunkowo bardziej wydajny.

Istnieją formy handlu zagranicznego. Wywóz są to towary i usługi sprzedawane przez państwo na obcym terytorium. Przywóz są to towary i usługi zakupione przez państwo na obcym terytorium do wykorzystania na terytorium kraju. Usługi gospodarcze są uważane za handel tranzytowy, w którym osoba wykonująca operację nie ma siedziby w kraju wywozu ani importera, ale znajduje się w kraju trzecim.